Vize školy
Základními pilíři naší školy jsou
-
Softskills
-
Lokální vyučování
-
Výuka cizích jazyků
-
Vazba na prostředí
-
Využití IT a dalších moderních technologií
Školní vzdělávací program Základní školy Pod Žvahovem Dovednostmi k moudrosti se kromě kvalitního plnění výstupů rámcových vzdělávacích programů soustředí na rozvíjení softskills (tzv. měkké interpersonální dovednosti).
Za stěžejní dovednosti pak považujeme:
- Komunikační dovednosti (ústní i písemné)
- Vedení týmu (leadership)
- Organizační schopnosti a dovednosti
- Kreativita, strategické a koncepční myšlení
- Zodpovědnost
- Spolupráce
Zdokonalování těchto dovedností chceme prakticky rozvíjet v hodinách etické výchovy, v ročníkových projektech, ale i v aktivitách, prolínajících se celou výukou.
Klíčovým tématem pro pobyt dětí i dospělých ve škole je pak pro nás vlídnost.
Výuka cizích jazyků
- Posílená časová dotace výuky AJ
- Zapojení výuky pomocí metody CLIL od 1. třídy
- Výuka 2. cizího jazyka v 8. a 9. třídě
Lokální vyučování
- Maximální využití prostředí a okolí školy k praktické výuce – zejména přírodovědné předměty
- Navázání spolupráce s okolními středními školami a dalšími subjekty v rámci rozvoje praktických dovedností a rozšiřování povědomí o možnostech dalšího uplatnění žáků
- Důraz na pobyt venku – 2 třídy ve venkovních učebnách, využití skvělých možností okolního přírodního prostředí
Vazba na prostředí
- Využití kontaktů na žvahovskou komunitu a spolupráce se Spolkem rodičů.
- Zapojení do projektu společnosti Post Bellum Příběhy našich sousedů.
- Maximální spolupráce s okolím školy při organizaci nabídky odpoledních aktivit, školní klub s vyhrazenými prostory.
Moderní technologie
- Pro výuku využíváme široké spektrum moderních technologií - interaktivní panely/tabule, tabletové učebny, 3D tiskárny, VR brýle, video i audio technologie, stavebnice INFENTO, máme vybavení pro kvalitní natáčení obrazového i zvukového materiálu, sady stavebnic VEX123 a VEX IQ, Ozoboty a spoustu dalších hraček, které jsou dětem k dispozici.
- Pracujeme s VR, AI a dalšími technologiemi i v ostatních hodinách.
- Dbáme na rozvoj IT kompetencí a prezentačních dovedností.
Projektové vyučování je ve škole realizováno pravidelnými celoškolními projekty a nejčastěji pak ročníkovými projekty. Každý ročník má svůj vlastní ročníkový projekt, zpravidla zaměřený na inter-personální vztahy, rozvoj sociálních dovedností, komunikace - včetně komunikace v cizím jazyce, počítačovou gramotnost, poznávání komunity a její historie. Jednotlivé projekty v ročnících jsou navrženy takto:
1. ročník - Naše třída
- nové prostředí - školní třída, poznávání nových kamarádů, budování funkčního a pozitivního kolektivu třídy
- využití komunitního kruhu, psycho-sociálních her a aktivit formujících kvalitní mezilidské vztahy
- práce s jedinečností a identitou
- formulování pravidel třídy
2. ročník - Kamarádi v naší škole
- poznávání ostatních dětí ve škole
- využití metody Ukaž a vyprávěj - trénování prezentačních dovedností v rámci paralelních tříd
- návštěvy dalších tříd a poznávání ostatních kolektivů v rámci prostředí školy
3. ročník - Prostředí naší školy
- společné navrhování námětů ke zlepšení prostředí školy a jejich realizace
- spolupráce v týmu, hledání společných řešení, diskuse se zaměstnanci a vedením školy
- realizace ve spolupráce se zaměstnanci školy
- odpovědnost na vizuální podobu vybraných prostor školy
4. ročník - Okolí naší školy
- postupné poznávání okolí školy a jeho mapování
- využití mezipředmětových vztahů, rozvíjení komunikačních dovedností
- spolupráce v týmu, navrhování vlastních řešení
- výstupem společná prezentace, poster, článek
5. ročník - Školní časopis Žvahováček
- vedení školního měsíčníku, jeho kompletní realizace a distribuce
- týmová spolupráce, tvorba formy a obsahu, střídání rolí
- využívání počítačů a jeho periferií, práce s grafickými a textovými programy
6. ročník - Partnerská škola
- komunikace s partnerskou školou v anglicky mluvící zemi
- možnost návštěvy partnerské školy
- mluvená i psaná komunikace v cizím jazyce
- poznávání kulturních odlišností
7. ročník - Školní televize
- realizace pravidelných zpráv ze života školy a zajímavostí a jejich on-line publikace
- práce v týmu, vedení týmu, role v týmu
- práce s audio-vizuální technikou, zpracování videa a zvuku
- posilování prezentačních dovedností
8. ročník - Školní divadlo
- celoroční projekt, vedoucí od rétoriky, pohybových cvičení, interpretačních dovedností až k realizaci vybraného divadelního představení v profesionálních podmínkách
- vedení týmu, role v týmu, spolupráce s externími odborníky a institucemi
- celkové zdokonalování dovedností prezentace, komunikace, interpretace
9. ročník - Příběhy našich sousedů
- zapojení do projektu Příběhy našich sousedů společnosti Post Bellum
- aplikace získaných dovedností v tvorbu článků/reportáží/pořadů o zajímavých rodácích - pamětnících
- posilování vazeb na okolní komunitu a příběhy lidí v obci
- využití tématu dějin 20. století