Vize školy

Základními pilíři naší školy jsou

  • Softskills

  • Lokální vyučování

  • Výuka cizích jazyků

  • Vazba na prostředí

  • Využití IT a dalších moderních technologií

 

Nový školní vzdělávací program Základní školy Pod Žvahovem Dovednostmi k moudrosti se kromě kvalitního plnění výstupů rámcových vzdělávacích programů soustředí na rozvíjení softskills (tzv. měkké interpersonální dovednosti).

 

Za stěžejní dovednosti pak považujeme:

 

  • Komunikační dovednosti (ústní i písemné)
  • Vedení týmu (leadership)
  • Organizační schopnosti a dovednosti
  • Kreativita, strategické a koncepční myšlení
  • Zodpovědnost
  • Spolupráce

 

Zdokonalování těchto dovedností chceme prakticky rozvíjet v hodinách etické výchovy, v ročníkových projektech, ale i v aktivitách, prolínajících se celou výukou.

 

Výuka cizích jazyků

  • Posílená časová dotace výuky AJ
  • Zapojení výuky pomocí metody CLIL od 1. třídy
  • Spolupráce s partnerskou školou v UK + výjezd v 6. třídě
  • Výuka 2. cizího jazyka v 8. a 9. třídě

 

Lokální vyučování

  • Maximální využití prostředí a okolí školy k praktické výuce – zejména přírodovědné předměty
  • Navázání spolupráce s okolními středními školami a dalšími subjekty v rámci rozvoje praktických dovedností a rozšiřování povědomí o možnostech dalšího uplatnění žáků
  • Důraz na pobyt venku – 2 třídy ve venkovních učebnách, projekt srubu, využití skvělých možností okolního přírodního prostředí

 

Vazba na prostředí

  • Využití kontaktů na žvahovskou komunitu a spolupráce se Spolkem rodičů
  • Zapojení do projektu společnosti Post Bellum Příběhy našich sousedů
  • Maximální spolupráce s okolím školy při organizaci nabídky odpoledních aktivit, školní klub s vyhrazenými prostory.

 

Projektové vyučování je ve škole realizováno pravidelnými celoškolními projekty a nejčastěji pak ročníkovými projekty. Každý ročník má svůj vlastní ročníkový projekt, zpravidla zaměřený na inter-personální vztahy, rozvoj sociálních dovedností, komunikace - včetně komunikace v cizím jazyce, počítačovou gramotnost, poznávání komunity a její historie. Jednotlivé projekty v ročnících jsou navrženy takto:

 

1. ročník - Naše třída

  • nové prostředí - školní třída, poznávání nových kamarádů, budování funkčního a pozitivního kolektivu třídy
  • využití komunitního kruhu, psycho-sociálních her a aktivit formujících kvalitní mezilidské vztahy
  • práce s jedinečností a identitou
  • formulování pravidel třídy

 

2. ročník - Kamarádi v naší škole

  • poznávání ostatních dětí ve škole
  • využití metody Ukaž a vyprávěj - trénování prezentačních dovedností v rámci paralelních tříd
  • návštěvy dalších tříd a poznávání ostatních kolektivů v rámci prostředí školy

 

3. ročník - Prostředí naší školy

  • společné navrhování námětů ke zlepšení prostředí školy a jejich realizace
  • spolupráce v týmu, hledání společných řešení, diskuse se zaměstnanci a vedením školy
  • realizace ve spolupráce se zaměstnanci školy
  • odpovědnost na vizuální podobu vybraných prostor školy

 

4. ročník - Okolí naší školy

  • postupné poznávání okolí školy a jeho mapování
  • využití mezipředmětových vztahů, rozvíjení komunikačních dovedností
  • spolupráce v týmu, navrhování vlastních řešení
  • výstupem společná prezentace, poster, článek

 

5. ročník - Školní časopis Žvahováček

  • vedení školního měsíčníku, jeho kompletní realizace a distribuce
  • týmová spolupráce, tvorba formy a obsahu, střídání rolí
  • využívání počítačů a jeho periferií, práce s grafickými a textovými programy

 

6. ročník - Partnerská škola

  • komunikace s partnerskou školou v anglicky mluvící zemi
  • možnost návštěvy partnerské školy
  • mluvená i psaná komunikace v cizím jazyce
  • poznávání kulturních odlišností

 

7. ročník - Školní televize

  • realizace pravidelných zpráv ze života školy a zajímavostí a jejich on-line publikace
  • práce v týmu, vedení týmu, role v týmu
  • práce s audio-vizuální technikou, zpracování videa a zvuku
  • posilování prezentačních dovedností

 

8. ročník - Školní divadlo

  • celoroční projekt, vedoucí od rétoriky, pohybových cvičení, interpretačních dovedností až k realizaci vybraného divadelního představení v profesionálních podmínkách
  • vedení týmu, role v týmu, spolupráce s externími odborníky a institucemi
  • celkové zdokonalování dovedností prezentace, komunikace, interpretace

 

9. ročník - Příběhy našich sousedů

  • zapojení do projektu Příběhy našich sousedů společnosti Post Bellum
  • aplikace získaných dovedností v tvorbu článků/reportáží/pořadů o zajímavých rodácích - pamětnících
  • posilování vazeb na okolní komunitu a příběhy lidí v obci
  • využití tématu dějin 20. století