Erasmus+ - Venku, spolu, anglicky

Jak jsme průběžně informovali, v době od 17.6.2022 do 16.12.2023 probíhal na škole projekt v rámci programu Erasmus+ s názvem Spolu, venku, anglicky. Realizovali jsme ho v klíčové akci KA 1 (Vzdělávací mobility jednotlivců) a  Evropská Unie ho podpořila částkou ve výši 21 405,- eur.  V rámci projektu jedenáct vyučujících z prvního i druhého stupně postupně vyjelo na kurz v zahraničí, aby se zde vzdělalo v některé z následujících oblastí: outdoorová výuka a využívání prostor mimo školu, výuka angličtiny a inkluze a integrace. V textu najdete podrobnější informace a popsaný přínos pro učitele i školu jako celek. 

 

1) Veronika Hankerová 

V říjnu 2022 se v Helsinkách zúčastnila kurzu Learn to Teach English and Any Other Subject with Drama. 

"Po dobu celého kurzu byly průběžně prezentovány teoretické poznatky doplněné konkrétními aktivitami, situacemi, které jsme si mohli ihned vyzkoušet a zažít společně s dalšími účastníky kurzu. Důraz byl kladen především na koncept Process Drama, v rámci kterého jsme si vyzkoušeli řadu improvizačních technik, a na koncept Forum Theatre, který nabízí mnoho technik k prezentování sociálních či politických témat.

Zásadní přínos pro mě měla tvorba vlastního učebního plánu, na mnou zvolené téma, které navazuje na témata, kterým se se žáky věnuji v rámci své školní praxe. Během tvorby jsem mohla vše diskutovat s lektorkou, která mi poskytovala průběžnou zpětnou vazbu a dávala podněty k hlubšímu propojení jednotlivých aktivit do tematického celku. Z konkrétních drama aktivit mě nejvíce oslovila technika Živý obraz (Still Image), Den v životě (A day in a Life) a Ulička svědomí (Conscience Alley). Cennou zkušeností byla možnost odučit část hodiny podle připraveného učebního plánu. Ačkoliv jsem plán připravila velmi podrobně a nad možnými úskalími se zamýšlela, z následné "akce" vyvstaly nové otázky a náměty na další témata či pokračování dílčích aktivit. Ostatní účastníci mi poskytly cennou zpětnou vazbu a nový pohled na věc."

2) Tereza Cachová 

V říjnu 2022 se v Helsinkách zúčastníla kurzu PHBL - The Secret of Finnish Education: Phenomenon-Based Learning.

"V teoretických blocích provedla lektorka exkurz do finského školství, krátce nastínila jeho vývoj a důvody, které vedly ke vzniku tzv. "phenomenon-based learning" (česky nejvýstižněji "tematické vyučování"), které je zaměřeno na zkoumání problémů napříč předměty. Neustále zdůrazňovaným principem v průběhu celého kurzu byla věta "Méně je více". Do finského vzdělávacího systému jsme měli možnost částečně nahlédnou i při procházce kolem místních škol, kdy lektorka vysvětlovala, jakým způsobem je ve které realizována výuka.

Z kurzu si odnáším v první řadě hlubší vhled do finského vzdělávacího systému a pochopení rozdílu mezi t projektovým vyučováním a "phenomenon-based learning". Ocenila jsem rady ohledně tvorby vlastních pracovních listů. V této oblasti pro mě byly zásadním objevem nastíněné postupy diferencované výuky. Dosud jsem tíhla spíš k zadávání práce navíc rychlejším žákům, po absolvování kurzu těmto žákům ale častěji práci spíše prohlubuji, formuluji náročnější zadání a nevytvářím pro ně další, jinou práci. Velkou inspirací a podporou do budoucna pro mě byl přístup k venkovní výuce jako jasné součásti každodenní školní reality." 

3) Kristýna Jarošová 

V listopadu 2022 absolvovala v Limassolu na Kypru kurz Educatition outside the classroom – Learning from sites, museums, monuments & nature. 

"Vzhledem k povaze kurzu, který jsem v rámci projektu Erasmus+ absolvovala (Education outside the classroom) probíhala má výuka střídavě ve třídě a v terénu (města, galerie, muzea na Kypru). V terénu jsme pracovali s pracovními listy, které měly za cíl přiblížit dané místo, tj. např. historické centrum Limassolu jsme zkoumali z hlediska architektury, street art, umění, historie, různých etnik, ekonomického (obchodů), urbanizace atd. K tomu jsme používali aplikace určené k rozpoznávání k fauny a flory, uměleckých stylů. 

Na kurzu jsem měla možnost poznat zajímavá místa na Kypru a skrze to rozšířit své znalosti a dovednosti v oblasti zážitkové pedagogiky. Naučila jsem se, jak připravit prezentaci k plánovanému výletu/akci tak, aby žáky motivovala a seznámila je s úkoly, které povedou k hlubšímu poznání daného místa. Také jsem se dozvěděla, jakým způsobem pracovat s návštěvou daného místa a vytěžit z ní maximum v tom smyslu, že žáci nejsou pouze pasivní pozorovatelé, ale aktivní badatelé. Velmi oceňuji možnost si aktivity vyzkoušet na sobě skrze konkrétní místa a následně tuto zkušenost ve třídě reflektovat. Dozvěděla jsem se o nových mobilních aplikacích, které je možno při zkoumání v terénu s žáky využívat. Oceňuji také to, že jsem mohla pozorovat naší školitelku v roli průvodce danými místy."

4) Anna Němcová (Vlčková)

V dubnu 2023 se v Amsterdamu zúčastnila kurzu A Happy Lesson: Valuable Tips to Create a Joyful Classroom.

"Na kurzu jsme se věnovali  například rozmanitosti ve výuce a různým stylům učení, strategiím aktivního učení, procházení 4 aspektů ve 4C učení (komunikace, spolupráce, kritické a kreativní myšlení), motivaci k učení, psychohygieně učitele a důležitosti rutinní práce a důslednosti, která utváří vhodné prostředí pro výuku. Veškerá témata, z nichž jsem vybrala jen některá, byla protkána praktickými radami, interaktivními hrami, na kterých byla teorie ozkoušena a ukázána. Oslovily mě například Flip class/teaching strategy; stěna vděčnosti; sklenice, která se každý den plní odpověďmi na nějakou otázku; využívání 4C v hodinách, čímž se snažím podpořit důležité dovednosti vedoucí k úspěchu a spousty dalších."

5) Petra Stibalová 

V červenci 2023 se v Palermu zúčastnila kurzu Integrating ICT and new technologies into teaching and education​.

"Každý den nám byla představena jedna či dvě aplikace, kterou jsme si vyzkoušeli jak z pohledu žáků, tak učitelů. Vše bylo vedeno velmi přehledně. Lektorka nejprve na interaktivní tabuli ukázala, jak postupovat, upozornila na možné problémy, poté jsme obvykle pracovali sami či ve dvojici (malé skupině), aplikaci jsme si tzv. osahali a dostali konkrétní úkol, zadání, co pomocí aplikace vytvořit. Vzájemně jsme si svoji práci představili, komentovali, probírali překážky, sdíleli zkušenosti a nápady, na co by bylo možné nástroj využít, někdy i obavy s jeho využíváním. Postupovali jsme od snazších k náročnějším úkolům: nejprve jsme vytvářeli jednoduchá procvičovací cvičení a hry, později program celých hodin nebo dokonce vícehodinových bloků, ukazovali jsme si nástroje vhodné pro testování nebo formativní hodnocení a také pro komunikaci s rodiči a žáky."

6) Helena Šilhánková

V červenci 2023 se v Budapešti zúčastnila kurzu DYX - Dyslexia and Inclusive Language Teaching.

"V rámci kurzu jsme vedli diskuse např. o faktech a mýtech spojených s dyslexií, výhodách a nevýhodách speciálních škol, spojitosti dyslexie s jinými specifickými obtížemi při učení a učebních stylech a preferencích žáků. V prakticky zaměřených částech kurzu jsme se věnovali zejména tvorbě a úpravě úkolů pro žáky a studenty s dyslektickými obtížemi. Jejich pohledem jsme zkoumali učebnice, které používáme ve výuce na našich školách. Ve skupinách jsme pro ostatní graficky zpracovávali rady a tipy pro výuku žáků s různými studijními preferencemi.

Kurz změnil můj pohled na koncept fixního a růstového nastavení mysli, který jsem do té doby považovala spíše za cosi jako "módní výstřelek" a přivedl mě k jeho dalšímu studiu právě v souvislosti s dysgrafií. V průběhu celého kurzu lektorka mnohokrát opakovalo základní podmínky úspěšného učení (nejen) cizího jazyka u (nejen) dyslektických žáků - bezpečné prostředí, dobrá znalost sama sebe a pocit jedinečnosti, zažívání úspěchu. Nebyly to pro mě nové informace, přesto jsem měla pocit, že jsem si je potřebovala připomenout a i v tomhle ohledu pro měl byl kurz přínosem."

7) Alena Kopecká 

V červenci 2023 se v Malaze zúčastnila kurzu Robotics and Coding in Education. 

"Kurz probíhal formou teoretických úvodů do oblastí kódování a robotiky a praktických bloků, kde jsme si mohli technologie vyzkoušet na zapůjčených počítačích a pomůckách. Každý den byl rozplánovaný podle témat: programování, robotika, virtuální realita, 3D design. Získané zkušenosti jsme pak použili pro tvorbu projektu, který jsme v závěru kurzu prezentovali. V praktických úsecích jsme měli k dispozici několik kódovacích programů, elektronických stavebnic a robotů, které jsme si mohli vyzkoušet. Byly zvoleny různé organizační formy práce - částečně jsme pracovali ve skupinách, dvojicích, někdy sami. Následně jsme měli možnost se vzájemně inspirovat našimi výsledky.

Po absolvování kurzu mám širokou zásobu aktivit, které ve výuce mohu uskutečnit, a větší přehled o dostupných technologií. Jsem si také jistější při používání některých programů a kódovacích systémů, které jsem se v průběhu kurzu musela od začátku naučit."

8) Miroslava Trávníčková 

V sprnu 2023 absolovovala v Rejkjavíku kurz Outdoor recreation, fitness and Nature for a Healthy lifestyle.

"Kurz dbal na propojení mysli a těla a kladl velký důraz na výuku předmětů venku. Věřím, že od té doby se snažím ve škole více využívat možností outdoor vyučování. Naučili jsme se různá dechová cvičení apnea, které používám nyní i při výuce a napomáhají k větší koncentraci žáků. Také jsme pracovali s myslí a procvičovali laterální cviky, které napomáhají k propojování hemisfér mozku. Dostali jsme mnoho tipů, jak tyto cviky provádět se žáky. Také jsme prováděli mnoho různých fyzických cvičení ať už cviků indoor či outdoor, které vedly k většímu posílení a protažení těla a zároveň k větší koncentraci mysli na tady a teď. Kurz byl zaměřen a kladl i důraz na poznávání kultury a okolí a využívání přírody jako přirozeného prostředí pro výuku žáků. Střídali jsme různá prostředí od městského parku, kde jsme využívali různých průlezek. Velmi obohacující byli outdoor výlety do přírody ať už k oceánu či na výstup na horu nad městem. Během těchto výletů jsme vždy aktivně pracovali a prohlubovali i teorii o dechu, spolupracovali jsme na jednotlivých cvičeních ať už v páru, jednotlivě či ve skupině. V odpoledních hodinách jsme také mohli využít kulturního balíčku, který byl skvěle veden stejně tak jako dopolední část programu. 

Po absolovování kurzu si více uvědomuji důležitost toho, že je vhodné zařazovat často outdoor výuku, která je velmi prospěšná a přirozená forma učení. Poznávání přírody a okolí při fyzické aktivitě vede k většímu uvědomění si vlastního těla zdraví a také propojenosti s přírodou.Stejně tak hojněji zařazuji fyzickou aktivitu i do všech ostatních předmětů, tak, aby děti vždy využívali tělo i mysl a mohly tak být více koncentrované na výuku."

9) Klára Dusilová 

V říjnu 2023 se v Barceloně zúčastnila kurzu Exploring Biodiversity and Ecology Through the Lens of Creativity and Culture

"Během kurzu jsem měla možnost zkusit si pracovat s aplikací Wikiloc, kterou jsme využívali na mapování biodiversity v blízkém parku. Aplikace uloží trasu i s poznámkami o rostlinách a zvířatech, které jsme si vybrali. Trasa jde pak sdílet s ostatními. 

Během kurzu jsme si zkoušeli plánovat aktivity do hodin, které splňují model: observe - understand - act (česky evokace - uvědomění - reflexe). V rámci tohoto modelu jsme si prohloubila své znalosti o jednotlivých fázích plánování výuku a důležitosti jejich návaznosti. Aktivity se měly zaměřit na ekologii či biodiversitu v okolí naší školy. Můj projekt se soustředil na redukci spotřeby elektřiny ve škole.

Seznámila jsem se s řadou konkrétních aktivit, které mohu ve venkovních prostorách školy uskutečnit se svými žáky 1. stupně, některé z nich i v hodinách anglického jazyka formou CLIL, případně na ně v hodinách angličtiny navázat, využít to, co jsem vytvořila v rámci jiných předmětů (právě např. hmyzí hotel či jezírko). Tyto aktivity nejen znám, ale vím, jak je vést, na co si dát pozor, kde jsou možné překážky v úspěšné realizaci apod. Aktivity, se kterými nás lektor seznámil, měly různou formu - kromě badatelské výuky jsme se věnovali i storytellingu, dramatizaci, uměleckým aktivitám (výtvarné ztvárnění biodiversity, písničky), aktivitám zaměřeným na různé smysly či fyzickým. Velkou většinu z nich mohu přímo zařadit do výuky nebo si je pro vlastní výuku snadno poupravit."

10) Alžběta Vodrážková 

V říjnu 2023 absolvovala v Barceloně kurz We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom.

"Kurz byl velmi zaměřen na teorii, přestože jsme se snažili i o inspiraci v praktických tipech, jak pracovat s dětmi s daným znevýhodněním. V oblasti teoretických znalostí jsem se dozvěděla více o CNN, autismu a ADHD. Některé symptomy jsem již znala, ale asi 50% informací pro mě bylo nových. Zjistila jsem, jak poznat, že se jedná o dané znevýhodnění a jak funguje mozek dítěte s touto závadou. Odnáším si z kurzu mnoho typů, jak pomoci dětem ve třídě, abych dbala na jejich speciální potřeby, jako je úprava rozvrhu, tabulek, pomůcek nebo třeba nabídnutí pomůcky, pro odreagování. Děti, které se nemohou kvůli svému handicapu soustředit, ocení i hodně vizuálních vodítek, o kterých mám nyní větší povědomí. Inspirací mi byla možnost sdílet se zkušenějšími účastníky kurzu, kteří z velké části na kurz dorazili ze zařízení, která jsou určena pouze pro žáky se speciálními potřebami, jak v učení, tak v životě. Kurz mi pomohl otevřít oči, zejména v oblasti žáků s ADHD, které ve třídě na prvním stupni ZŠ potkávám. Domnívám se, že jsem nyní schopná s nimi pracovat efektivněji a více reflektovat jejich potřeby."

11) Petra Feuersteinová 

V listopadu 2023 absolvovala ve Valencii kurz ICT and Outdoor Teaching and Learning.

"Součástí kurzu byly praktické ukázky takové výuky, sami jsme často opouštěli učebnu za účelem zažít takovou výuku "na vlastní kůži". Absolvovali jsme například úkolovou hru po městě, navštívili jsme muzeum, kde jsme kromě výkladu dostali test ověřující znalosti, které jsme získali. Ke všemu jsme používali vlastní mobilní telefony, takže jsme se pohybovali v digitálním prostoru, žádná tužka a papír. V posledním dnu jsme byli rozděleni do několika skupin a vytvářeli jsme draft projektu s mezinárodním přesahem, kde jsme zapojili znalosti nabyté z kurzu a následně jsme svůj projekt prezentovali ostatním.


05.01.2024